Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran PPKn dengan Pendekatan Contextual Teaching Learning di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.59086/jkip.v1i1.45Keywords:
Learning Implementation Plan, PPKn, Elementary SchoolAbstract
The purpose of this study is to describe how teachers prepare Learning Implementation Plans for PPKn lesson content with a Contextual Teaching Learning (CTL) approach including how teachers formulate learning objectives, develop learning steps, and design learning assessments with a CTL approach. The research method uses descriptive qualitative research. The subjects of this research are high school teachers, principals, and students. Data collection techniques using interviews, observation, and documentation. Test the validity of the data using triangulation of sources and techniques. Based on the results of research at SD Negeri 101835 Sibolangit, it was found that in formulating learning objectives, the teacher first designed the Competency Achievement Indicators (GPA) based on KI and KD, learning objectives were written by taking into account the elements of Audience, Behavior, Condition, and Degree. In compiling the learning steps, the teacher integrates the components in the CTL approach including constructivism, inquiry, questioning, learning community, modeling, reflection, and authentic assessment. In designing the assessment, the teacher pays attention to aspects of authentic assessment including the assessment of attitudes, knowledge, and skills that are tailored to the learning objectives.
References
El-Majid, E. S. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas XII Sma Negeri 1 Kendal. Publikasi Ilmiah Program Studi Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta 2020.
Putri, S. A & Fathoni, A. (2022). Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Tematik dengan Pendekatan Terpadu di Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU Volume 6 Nomor 4 Tahun 2022 Halaman 5898 – 5909 Research & Learning in Elementary Education https://jbasic.org/index.php/basicedu.
Kemdikbud. (2017). Modul Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Sekolah Dasar (SD) Kelas Tinggi Terintegrasi Penguatan Pendidikan Karakter Dan Pengembangan Soal Kelompok Kompetensi G. Jakarta: Kemdikbud.
..................... (2019). Model Penilaian Karakter Pusat Penilaian Pendidikan Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan dan kebudayaan Tahun 2019. Jakarta : Kemdikbud.
…………… (2020). Buku Saku Tanya Jawab RPP Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat jenderal pendidikan anak usia dini, Pendidikan dasar, dan pendidikan menengah Direktorat Sekolah Dasar. Jakarta: Kemdikbud.
Bukit, S. & Sarbaini, W. (2022). Pemahaman Guru Sekolah Dasar Terhadap RPP Merdeka Belajar di Kecamatan Sibolangit Tahun Ajaran 2020/2021. Prosiding Pendidikan Dasar Vol. 1 No.1 Januari 2022 URL: https://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/index
Bukit, S. (2022). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Kontekstual dalam Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa (Studi Literatur). Jurnal Multidisiplin Madani (MUDIMA) Vol.2, No.4, 2022: 1627-1638.
Hardani et al. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Group.
Komalasari, K. 2015. Pembelajaran Kontekstual : Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama.
Rindarti, E. (2018). Improvement Teacher Competence In Developing RPP On The 2013 Currikulum 2017 Revision Through Accompaniment Of Sustained In MA Target Central Jakarta Town Lesson 2017/2018. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan Volume 11, Nomor 2, Agustus 2018.
Yanti, Y. A. (2018). Kemampuan Guru Dalam Merumuskan Tujuan Pembelajaran PPKn Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sukoharjo. Prosiding Seminar Nasional PPKn 2018 “Seminar Nasional Penguatan Nilai-Nilai Kebangsaan Melalui Pendidikan Kewarganegaraan Persekolahan dan Kemasyarakatan” Laboratorium PPKn FKIP UNS, 7 Juli 2018.
Magdalena, I, Ahmad S Haq, S. A, Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Negeri Bojong 3 Pinang. Bintang : Jurnal Pendidikan dan Sains Volume 2, Nomor 3, Desember 2020; 418-430 https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Mamartohiroh, S., Muhandaz, R., Revita, R. (2020). Pengaruh Model Contextual Teaching and Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Kemandirian Belajar Siswa SMP/MTs. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan p-ISSN:1858-1080|e-ISSN: 2615-6547 Vol. 16, No. 1, Juli 2020, 46 - 58
Parhan, M. & Sukaenah. (2020). Pendekatan Kontekstual Dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Volume 5, Nomor 2, Halaman 360-368 http://journal2.um.ac.id/index.php/jppk.
Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses
Permendikbud RI Nomor 81 A tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum Pedoman Umum Pembelajaran
Novianska, M., Romdanih & Hasanah, N. (2021). Kemandirian Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika Dengan Metode Contextual Teaching and Learning (CTL) Secara Daring. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III SEMNARA 2021.
Sidiq, U. & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatifdi Bidang Pendidikan. Ponorogo: CV. NATA KARYA.
Suciati, W. 2016. Kiat Sukses Melalui Kecerdasan Emosional dan Kemandirian Belajar. Bandung : CV. Rasi Terbit.
Surat Edaran Kemendikbud Nomor 14 Tahun 2019 tentang Penyederhanaan RPP
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tutwurihandayani Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Tutwurihandayani Jurnal Ilmu Pendidikan
Publisher Lembaga Riset Ilmiah
© 2023
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.