Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Stad Untuk Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Kelas V SD

Authors

  • Servista Bukit Universitas Negeri Medan
  • Ekayanti Tarigan 2UPT SPF TK Negeri Pembina Kec. Pancur batu
  • Rini Ramadhani UPTD SPF SDN Kuala Baru Laut

DOI:

https://doi.org/10.59086/jkip.v1i4.167

Keywords:

Cooperative learning, Learning creativity, students

Abstract

This research is a classroom action research (Classroom Action Research) with the aim of increasing the learning creativity of fifth grade students at SDN 101835 Bngkawan on the subject matter of Civics by applying the STAD Type Cooperative Learning model for material unity and national unity T.A 2021/2022. This CAR uses the Kemmis and McTaggart model with the stages of research, namely planning, implementing actions and observing, reflecting. This study lasted for two cycles based on the results of reflections from the initial observations and the previous cycle with the object of research being the fifth grade students with 13 boys and 12 girls. Based on the results of the study, the percentage of students' learning creativity in the initial conditions was 55% with the category of Less Creative. After implementing the STAD Type Cooperative Learning model, the first cycle obtained the percentage of student learning creativity of 68.6% with the category of Creative Enough and in the second cycle the percentage of student learning creativity was obtained by 79.8 % in the Creative category.

 

References

Ahmad, M. Y., & Mawarni, I. (2021). Kreativitas Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Pengaruh Lingkungan Sekolah dalam Pengajaran. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 222–243. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(2).7382

Bukit, S. (2013). MENINGKATKAN KREATIVITAS BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE STAD DI KELAS V SDN 105309 SIBOLANGITT. A 2012/2013. Skripsi Tidak dipublikasikan. Universtias Negeri Medan.

Bukit, S. (2022). Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran PPKn dengan Pendekatan Contextual Teaching Learning di Sekolah Dasar. Tutwurihandayani Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–10.

Griyanti, H. E., & Herimanto, N. S. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DENGAN MEDIA LAGU UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS DAN HASIL BELAJAR SEJARAH SISWA KELAS X IPS 2 SMA NEGERI 6 SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2015/2016. 13(June), 90–106.

Isjoni, M. (2009). Pembelajaran Kooperatif. Pustaka Belajar.

Kamarudin, K., & Yana, Y. (2021). Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Learning Start A Question di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 213–219. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.284

Kenedi. (2017). Pengembangan Kreativitas Siswa dalam Proses Pembelajaran di Kelas II SMP Nergeri 3 Rokan IV Koto. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 3(2), 329–348.

Kusmijati, N. (2014). Peningkatan Kreativitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Imu Pengetahuan Soaial Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Di SMP Negeri 2 Purwokerto. Jurnal Geoedukasi, III(2), 103–110.

Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI SEKOLAH DASAR NEGRI BOJONG 3 PINANG. Bintang: JUrnal Pendidikan Dan Sains, 2(Desember), 97–104. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Mardhatilla, N., Witarsa, R., & Nurhaswinda, N. (2021). Kajian Literatur Tentang Kreativitas Belajar Siswa Sekolah Dasar dengan Menggunakan Model Pembelajaran Number Head Together. Palapa, 9(2), 199–209. https://doi.org/10.36088/palapa.v9i2.937

Menanti, A., & Murad, A. (2022). Pembelajaran Kreatif. USU Press.

Mulyati. (2019). Jurnal Agama Buddha dan Ilmu Pengetahuan 23. Jurnal Agama Buddha Dan Ilmu Pengetahuan, 6(1), 23–39.

Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Rin.

Oci, M. (2016). Kreativitas Belajar. Sanctum Domine: Jurnal Teologi, 4(2), 55–64. https://doi.org/10.46495/sdjt.v4i2.26

Rifky. (2020). Strategi Guru Dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(April), 85–92.

Sayoga, S. (2017). Peningkatan Kreativitas dan Hasil Belajar Mdde Melalui Model Pembelajaran STAD. Jurnal VARIDIKA, 29(1), 75–86. https://doi.org/10.23917/varidika.v29i1.5151

Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf

Sitohang, R. (2016). Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS dengan Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe STAD di Kelas V SDN 105309 Sibolangit T . A 2012 / 2013. Elementary School Journal, 5(2), 75–83.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor – faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2013). METODE PENELITIAN KUANTITATIF KUALITATIF DAN R&D. In Alfabeta Bandung (Issue April).

Sunarti. (2016). MENINGKATKAN KREATIVITAS BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE KARYAWISATA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA POKOK BAHASAN MENULIS KARANGAN BEBAS KELAS III SDN 2 METRO BARAT KOTA METRO T.P 2010/2011. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 1(1), 159–168.

Suryosubroto, B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Rineka Cipta.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif. Kencana

Downloads

Published

2022-12-05

How to Cite

Bukit, S., Tarigan, E. ., & Ramadhani, R. . (2022). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Stad Untuk Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Kelas V SD. Tut Wuri Handayani : Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(4), 223–230. https://doi.org/10.59086/jkip.v1i4.167