Analisis Nilai Karakter Pada Lagu Anak Dalam Buku Tematik Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Servista Bukit Universitas Negeri Medan
  • Ernawati Ernawati 2UPT SPF TK Negeri Pembina Kec. Pancur batu
  • Rini Ramadhani 3UPTD SPF SDN Kuala Baru Laut

DOI:

https://doi.org/10.59086/jkip.v2i1.240

Keywords:

Values, Characters, Children's Song

Abstract

The importance of character building for elementary school students encourages teachers to innovate in realizing character education. The focus of this research is to analyze the character values ​​contained in children's songs. As one of the teacher's efforts to shape the character of elementary school students through habituation. This research method uses a qualitative descriptive approach to achieve research focus. The object of this research is a children's song with the title: nenek moyangku, mars hidup sehat, and bintang kecil. Each research object was analyzed to find the character values ​​contained in the song implicitly to be conveyed to children. With the hope that conveying character values ​​in children's songs on a regular basis can provide an understanding of what is good and what is not good for elementary school students to do. The analysis of the research results shows that the character values ​​obtained include: honesty, hard work, responsibility, self-confidence, independence, cooperation, caring, mutual cooperation, and nationalism.

References

Abbas, E. W. (2013). Pendidikan Karakter. Wahana jaya Abadi.

Abbas, E. W. (2014). Pendidikan Karakter. FKIP_Unlam Press.

Ambarwati, G., Sumadiningrat, E., & Tangerang, U. M. (2021). PADA SISWA KELAS V DI SD NEGERI TOTAL PERSADA. Bintang: Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(3), 428–437.

Auliyairrahmah, A., Djazilan, S., & Hartatik, S. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Integritas Sub Nilai Kejujuran melalui Program Kantin Kejujuran di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3565–3577.

Bukit, S. (2021). Nilai- Nilai Tradisi “Manuk Sangkep” Dalam Budaya Suku Karo Ditinjau Dari Perspektif Filosofis. Journal Abilitiy: Journal of Education and Social Analysis, 2(4), 10–17.

Bukit, S., Perangin-angin, R. B., & Murad, A. (2022). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 7858–7864. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.95

Bukit, S., Perangin-angin, R. B., Murad, A., & Medan, U. N. (2022). Development of the CTL-based PPKn Module to Improve Student Learning Independence. 1(4), 571–584.

Bukit, S., & Tarigan, E. (2022). KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM MEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR ( TEACHER ’ S PEDAGOGICAL COMPETENCE IN SHAPING THE CHARACTER OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS ). Widya Genitri: Junral Ilmiah Pendidikan. Agama Dan Kebudayaan Hindu, 13(2), 110–120. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v13i2.490

Dharma, S., & Siregar, R. (2014). Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Internalisasi Karakter melalui Model Project Citizen pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Pendiidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 132–137.

Fadilah, Rabi’ah, Syakhirul, W., & Sumrudin, A. (2021). Pendidikan Karakter by Fadilah, Rabiah, Wahab Syakhirul Alim, Ainu Zumrudiana, Iin Widya Lestari, Achmad Baidawi, Alinea Dwi Elisanti (z-lib.org).pdf. CV> AGRAPANA MEDIA.

Fitriana, N. U. R. P., Khb, M. O. H. A., & Sukamto. (2020). ANALISIS NILAI KARAKTER PADA LAGU ANAK DALAM BUKU SISWA KURIKULUM 2013 SD / MI KELAS 1 TEMA 2 KEGEMARANKU. Dwijaloka, I(3), 407–412.

Handoyo, E. (2010). MODEL PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS KONSERVASI: PENGALAMAN UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG (1st ed.). Widya Karya.

Hikmat, A., & Solihati, N. (2012). NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA LIRIK LAGU ANAK-ANAK TEMPO DULU (Tinjauan Budaya). Seminar Hasil-Hasil Penelitian – LPPM UNIMUS 2012.

Kemdikbud. (2017). Buku Siswa Tema 1. Organ Gerak hewan dan manusia Kelas V SD/Mi. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Kemendikbud. (2016). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan. http://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id

Narut, Y. F., & Nardi, M. (2019). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar di Kota Ruteng. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 259–266.

Nathaniel, A., & Sannie, A. W. (2018). ANALISIS SEMIOTIKA MAKNA KESENDIRIAN PADA LIRIK LAGU “ RUANG SENDIRI ” KARYA TULUS. 19, 107–117.

Novianska, M., Romdanih, & Nur Hasanah. (2021). Kemandirian Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika Dengan Metode Contextual Teaching and Learning (CTL) Secara Daring. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, III(1), 385–397.

Putri, A. R., Maison, & Darmaji. (2018). KERJASAMA DAN KEKOMPAKAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN FISIKA DI KELAS XII MIPA SMAN 3 KOTA JAMBI. Edu Fisika Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2), 32–40.

Rahayu, N., Ndona, Y., & Setiawan, D. (2022). PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA DENGAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING ( CTL ) MUATAN PELAJARAN PKN. Jurnal Sintaksis: Pendidikan Guru Sekolah Dasar, IPA, IPS Dan Bahasa Inggris, 4(04), 89–96.

Ramadhan, M., & Saripah, I. (2017). Profil Kemandirian Siswa SMA Berdasarkan Urutan Kelahiran dan Implikasinya terhadap Bimbingan dan Konseling. In INDONESIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL COUNSELING.

Renyaan, P., Muzrifah, R. A., & Herawati, F. (2020). MAKNA DAN NILAI BUDAYA YANG TERKANDUNG DALAM LAGU-LAGU DAERAH EVAV DI MALUKU TENGGARA KAJIAN ANTROPOLOGY SASTRA. Jurnal DISASTRI (Pendidikan Bahasa Dab Sastra Indonesia), 2(2), 44–52.

Rianawati. (2014). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL BERBASIS AKHLAK KEMANDIRIAN (Studi Penelitian Tindakan Kelas pada Mata Pelajaran Akhlak di MAN 1 Pontianak). In ANALISIS: Jurnal Studi Keislaman (Vol. 14, Issue 2).

Rifky. (2020). Strategi Guru Dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(April), 85–92.

izki Abdillah, & Satria Wiguna. (2022). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Al- Qur’an Hadits Terhadap Metakognisi Siswa Kelas VII MTS Al- Mu’min Dogang. Tut Wuri Handayani : Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 101–109. https://doi.org/10.59086/jkip.v1i2.226

Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf

Sugiyono. (2013). METODE PENELITIAN KUANTITATIF KUALITATIF DAN R&D. In Alfabeta Bandung (Issue April).

Supriyadi, S., & Sriwilujeng, D. (2016). Guru Pembelajar Modul Pelatihan SD Kelas Tinggi Kelompok Kompetensi I Profesional: Pengembangan materi Ajar di Sekolah Dasar Pedagogik: Pemanfaatan TIK untuk Pembelajaran di SD (Jamilah, T. Suprihatin, & W. Atmaja (eds.)). Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan sikap peduli pada anak melalui interaksi kegiatan sosial. Journal of Science Teaching, 1(1), 39–59.

Wati, E. K. A. K., Maruti, E. S. R. I., & Budiarti, M. (2020). ASPEK KERJASAMA DALAM KETERAMPILAN SOSIAL SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 97–114.

Witarsa, & Ruhyana, R. (2021). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasinya. Yrama Widya.

Zuchron, D. (2021). Tunas Pancasila. In Direktorat Sekolah Dasar Dirjen PAUD, Dikdas dan Dikmen Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Downloads

Published

2023-05-02

How to Cite

Bukit, S., Ernawati, E., & Ramadhani, R. (2023). Analisis Nilai Karakter Pada Lagu Anak Dalam Buku Tematik Siswa Kelas V Sekolah Dasar . Tut Wuri Handayani : Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 12–20. https://doi.org/10.59086/jkip.v2i1.240

Issue

Section

Artikel