A Study on The Mastery of Reading Comprehension of Junior High School Students

Authors

  • Masyudi Masyudi Intitut Pendidikan Nusantara Global

DOI:

https://doi.org/10.59086/jkip.v2i4.148

Keywords:

Reading, Student’s Problem, English text

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keterampilan siswa dalam membaca suatu bagian bahasa Inggris. Penelitian ini sebagai sampel penelitian dilakukan pada siswa tahun kedua SMP NW Mataram pada tahun ajaran 2019-2020. Sampel penelitian ini adalah 19 siswa. Untuk mengetahui Untuk mengetahui permasalahan siswa dalam membaca teks bahasa Inggris, penulis menggunakan metode penelitian deskriptif. Penulis mengumpulkan tanggal dengan membiarkan siswa membaca tes dan menjawab pertanyaan tentang tes tersebut. Tes ini menyediakan lima bagian, masing-masing terdiri dari lima tamu dengan pilihan ganda. Hasil penelitian sebagai berikut: 5,27% sangat baik, 15,81% baik, 5,27% cukup baik, 15,81% cukup, 26,35% kurang baik, 31,59% sangat kurang. Nilai total siswa adalah 90,2 — nilai rata-rata 4,74 berarti buruk. Terakhir, siswa kelas dua SMP NW Mataram tahun ajaran 2011/2012 mengalami kendala dalam pemahaman bacaan dan memerlukan solusi tertentu..

 

This study aims to find out the students" skill in reading an English passage.This investigation as sample research is conducted at second year students of SMP NW Mataram in the academic year 2019-2020. The sample of this study were 19 students. To find out the students“ problems in reading English text, the writer used the method of descriptive research. The writer collected the date by letting the students read a test and answer questions about it. The test provided five passages, each consisting of five guestions with multiple-choice. The result of the research is as follows: 5.27 % very good, 15.81 % good, 5,27 % fairly good, 15.81 % fair, 26.35 % poor, 31.59 % very poor. The total score of the students was 90.2 — the mean score 4.74 means poor. Finally, the second year students of SMP NW Mataram in the academic year 2011/2012 have problems in reading comprehension and need a certain solution.

References

Arikunto, S .(2006). Procedure penelitian suatu pendekatan praktek : Jakarta:PT.RinekaCipta.

Hatch, E and Farhady, H. (1982). Research design and statistic. Los angles: new burry house http://graduatedway.blogspot.co.id/2016/05/the-concept-ofdirected- reading.html

Rosyidi, A. Z. (2018). The Effectiveness of Problem Based Learning (PBL) Method in Teaching Reading. IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application), 17-22.

Rosyidi, A. Z., & Darmanto, D. (2020). A STUDY ON STUDENTS’ABILITY IN READING DESCRIPTIVE TEXT; A CASE STUDY AT SMAN 1 SIKUR. Journal of Languages and Language Teaching, 8(3), 330-335.

Tarigan, D. 1997. Pendidikan dan Bahasa Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Universitas Terbuka.

Tarigan, H.G. 1979. Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa

Troyer, M., Kim, J. S., Hale, E., Wantchekon, K. A., & Armstrong, C. (2019). Relations among intrinsic and extrinsic reading motivation, reading amount, and comprehension: a conceptual replication. Reading and Writing, 32(5), 1197–1218. https://doi.org/10.1007/s11145-018-9907-9

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Masyudi, M. (2023). A Study on The Mastery of Reading Comprehension of Junior High School Students. Tut Wuri Handayani : Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(4), 144–148. https://doi.org/10.59086/jkip.v2i4.148