Hubungan Antara Pola Asuh, Harga Diri Dan Konsep Diri Dengan Kecemasan Sosial Pada Remaja
DOI:
https://doi.org/10.59086/jkip.v4i3.1112Keywords:
Social Anxiety, Parenting Style, Self-Esteem, Self-ConceptAbstract
Social anxiety is one of the psychological problems commonly experienced by adolescents due to discomfort in interacting with their social environment. Individuals with social anxiety tend to have negative perceptions of others’ judgments toward them, which lead to feelings of fear and insecurity. This study aims to analyze the relationship between parenting style, self-esteem, and self-concept with social anxiety among adolescents at MA Hamzanwadi NWDI Pancor. This research employed a quantitative approach with a correlational method. The sample consisted of 100 students selected through purposive sampling. The instruments used included scales of parenting style, self-esteem, self-concept, and social anxiety. Data were analyzed using correlation tests and multiple regression analysis. The results show that parenting style, self-esteem, and self-concept each have a significant relationship with social anxiety (p < 0.05). Simultaneously, these three variables significantly contribute to adolescents’ levels of social anxiety. The findings indicate that the more positive the parenting style, self-esteem, and self-concept, the lower the level of social anxiety experienced by adolescents.
References
Amananti, W. (2024). PENGARUH POLA ASUH TERHADAP PENERIMAAN DIRI REMAJA DI PANTI ASUHAN. 4(02), 7823–7830. http://etheses.uin-malang.ac.id/67215/2/200401110260.pdf
Diri, K., Pola, D. A. N., Othoriter, A., Empat, N. S., & Jannah, M. A. (2017). SIKAP REMAJA TERHADAP PENYALAHGUNAAN NARKOBA SISW A / SISWI SMA PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS MEDAN AREA Diajukan sebagai salah satu syarat untuk memperoleh gelar Magister Psikologi pada. https://repositori.uma.ac.id/jspui/bitstream/123456789/19524/2/151804042 - Miftahul Jannah - Fulltext.pdf
Dunn, A. M., Hofmann, O. S., Waters, B., & Witchel, E. (2011). Cloaking malware with the trusted platform module. In Proceedings of the 20th USENIX Security Symposium (pp. 395–410).
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 44. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.
Firdausi, N. I. (2020). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkan Self Control Siswa Kelas VIII SMPN 05 Bengkulu Utara. In Kaos GL Dergisi (Vol. 8, Issue 75). https://doi.org/10.1016/j.jnc.2020.125798%250Ahttps://doi.org/10.1016/j.smr.2020.02.002%25
Hidayat, F., Nurbaya, S., Darmawan, S., Nani Hasanuddin, S., Perintis Kemerdekaan VIII, J., & Makassar, K. (2024). Hubungan Konsep Diri Terhadap Kecemasan Menyeluruh Siswa Smp Negeri 12 Makassar. JIMPK : Jurnal Ilmiah Mahasiswa & Penelitian Keperawatan, 4, 2024. https://jurnal.stikesnh.ac.id/index.php/jimpk/article/download/1420/988
Hilalludin;Hilalludin. (2025). Anak Muda, Media Sosial, Dan Agama Yang Cair: Fenomenologi Hijrah Digital Di Indonesia. 5(1), 1–23. https://doi.org/10.20885/millah.vol22.iss1.art6.1
Hilalludin, H. (2025). Upaya Guru PAI dalam Mengembangakan Self Control Siswa Slafiyah Ulya ICBB. 1–23.
Hilalludin, H., Alfi, L., & Nisa, Z. (2025). PENERAPAN PRAKTIK ANTI RIBA DALAM KEUANGAN ISLAM : STUDI KASUS DI PT . KREDIT TANPA RIBA ( KRTABA ) LOMBOK TIMUR. 2(1), 8–17.
Isnawati, I., Jalinus, N., & Risfendra, R. (2020). Analisis Kemampuan Pedagogi Guru SMK yang sedang Mengambil Pendidikan Profesi Guru dengan Metode Deskriptif Kuantitatif dan Metode Kualitatif. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 20(1), 37–44. https://doi.org/10.24036/invotek.v20i1.652
Kurniawati, H. D. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri Dan Kecemasan Sosial Pada Remaja. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 9(1), 21–30. https://repository.unair.ac.id/105954/4/BAB I.pdf
Listyo, A., & Nastiti, D. (2024). Hubungan Konsep Diri Dan Harga Diri Pada Perilaku Asertif Remaja Kelas Xi Sma Antartika Sidoarjo. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Dan Konseling Islam, 7(3), 865–884. https://jurnal.pabki.org/index.php/alisyraq/article/download/769/277
Manurung, K. (2022). Mencermati Penggunaan Metode Kualitatif Di Lingkungan Sekolah Tinggi Teologi. FILADELFIA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 285–300. https://doi.org/10.55772/filadelfia.v3i1.48
Masruroh, L. (2016). Pengaruh pola asuh dan harga diri terhadap penyesuaian sosial mahasiswa baru UIN Maliki Malang. http://etheses.uin-malang.ac.id/2822/
Mendoza, S. D., Nieweglowska, E. S., Govindarajan, S., Leon, L. M., Berry, J. D., Tiwari, A., Chaikeeratisak, V., Pogliano, J., Agard, D. A., Bondy-Denomy, J., Chatterjee, P., Jakimo, N., Lee, J., Amrani, N., Rodríguez, T., Koseki, S. R. T., Tysinger, E., Qing, R., Hao, S., … Wang, H. (2020). Hubungan Konsep Diri Dengan Kecemasa Sosial. Nature Microbiology, 3(1), 641. http://dx.doi.org/10.1038/s41421-020-0164-0%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.solener.2019.02.027%0Ahttps://www.golder.com/insights/block-caving-a-viable-alternative/%0A???%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41467-020-15507-2%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41587-020-05
Misnani, J. (2022). Hubungan Perilaku Asertif dan Kesepian dengan Kecemasan Sosial Korban Bullying Pada Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(4), 513–521. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i4.4237
Muhammad Fikri Hidayat, Hilalludin Hilalludin, & Adi Haironi. (2024). Implementasi Nilai Solidaritas pada Mahasiswa Semester 6 Prodi Pendidikan Bahasa Arab Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta. Student Scientific Creativity Journal, 2(4), 222–228. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v2i4.3673
Najich, M. A., Rahman, D. H., & Atmoko, A. (2024). Analisis Faktor yang Berkontribusi terhadap Kecemasan Sosial pada Siswa: A Systematic Literature Review. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1653–1662. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1182
Nugroho Dwi Yunianto, Mutia, Putri Raudhah Heros, & Dase Erwin Juansah. (2023). Studi Pendahuluan atau Kajian Relevan. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 6092–6098.
Nurfadilah, N. (2020). Hubungan Konsep Diri Dengan Kecemasan Narapidana Pada Rutan Kelas Ii B Majene. J-KESMAS: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 6(1), 38. https://doi.org/10.35329/jkesmas.v6i1.651
Pokhrel, S. (2024). Peran Guru Sebagai Fasilitator pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Penerapan Karakter Religius di SMA Negeri 14 Bandar Lampung. Αγαη, 15(1), 37–48.
Ramadhita, V., Fitriani, N., Hasanah, P. N., & Faozi, B. F. (2023). JIKSA-Jurnal Ilmu Keperawatan Sebelas April HUBUNGAN HARGA DIRI DENGAN KECEMASAN SOSIAL PADA REMAJA. 5(1), 47–54. https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/jiksa
Ruhansih, D. S. (2017). EFEKTIVITAS STRATEGI BIMBINGAN TEISTIK UNTUK PENGEMBANGAN RELIGIUSITAS REMAJA (Penelitian Kuasi Eksperimen Terhadap Peserta Didik Kelas X SMA Nugraha Bandung Tahun Ajaran 2014/2015). QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
Sholikhah, A. (2023). Statistik Deskriptif Dalam Penelitian Kualitatif. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 10(2), 342–362. https://doi.org/10.24090/komunika.v10i2.953
Sidik, Z., & Sobandi, A. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Kemampuan Komunikasi Interpersonal Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 50. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11764
Studi, P., Fakultas, P., & Maret, U. S. (2023). HUBUNGAN ANTARA KONSEP DIRI DENGAN KECEMASAN SOSIAL PADA REMAJA KELAS XI SMA KRISTEN 2 SURAKARTA. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/download/13542/MjgyMDY=/HUBUNGAN-ANTARA-KONSEP-DIRI-DE-NGAN-KECEMASAN-SOSIAL-PADA-REMAJ-A-KEL-AS-XI-SMA-KRISTEN-2-SURAKARTA-abstrak.pdf
Viony Rahmawati. (2025). Hubungan Kepercayaan Diri Terhadap Kecemasan Sosial pada Siswa Kelas VII A dan VII B SMP Negeri 20 Surakarta Tahun Ajaran 2024 / 2025. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 60–80. https://doi.org/10.58192/sidu.v4i1.3025
Wiresti, R. D., Tinggi, S., Tarbiyah, I., Yogyakarta, M., Hilalludin, H., Tinggi, S., Tarbiyah, I., & Yogyakarta, M. (2025). Peningkatan Kemampuan Berpikir Anak Usia Dini melalui Media Game Gambar dan Huruf di RA Bunayya Bin Baz Yogyakarta. 5(1), 547–554.
Yusuf, M. (2017). Sabar dalam Perspektif Islam dan Barat. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 4(2), 233–245. https://doi.org/10.53627/jam.v4i2.3225
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ansuraratul Hultayah, Hasaniah Zulfiani, M. Zuhdi Zainul Majdi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Tutwurihandayani Jurnal Ilmu Pendidikan
Publisher Lembaga Riset Ilmiah
© 2023

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
