Pengaruh Kinerja Anggota DPD RI Terhadap Kepuasan Masyarakat Melalui Pelayanan Publik
DOI:
https://doi.org/10.59086/jam.v4i2.938Keywords:
Kinerja Anggota DPD RI, Kepuasan Masyarakat, Pelayanan PublikAbstract
This study aims to determine the effect of the performance of DPD RI members on public satisfaction through public services. This study is a quantitative study. The population in this study consists of community leaders, religious leaders, traditional leaders, youth leaders, mass organizations, and students in North Maluku Province with a total of 100 respondents. The data analysis technique used in this study is SEM analysis using Smart Partial Least Square (PLS) version 4 as a statistical testing tool. The results of this study indicate that: (1) The performance of DPD RI members does not have a significant effect on public satisfaction; (2) The performance of DPD RI members has a positive and significant effect on public services; (3) Public services have a positive and significant effect on public satisfaction; (4) Public services are able to mediate the effect of DPD RI members' performance on public satisfaction.
Downloads
References
Ainur Rohman, Ahmad dkk. 2010. Reformasi Pelayanan Publik. Malang:Averroes Press.
Andi Saiful, Nuraisyah, Ani Susanti (2024). Pelayanan Publik Dewan Perwakilan Daerah Republik Indonesia di Kantor Daerah Perwakilan Provinsi Sulawesi Tengah. JSIM: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan. http://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v5i4.482
Bisri, M. H., & Asmoro, B. T. (2019). Etika Pelayanan Publik di Indonesia. Journal of Governance Innovation, 1(1), 59–76. https://doi.org/10.36636/jogiv.v1i1.298
Fauzan, M. (2020). Persepsi Masyarakat terhadap Pelayanan Publik oleh Anggota DPD RI di Daerah Pemilihan Sumatera Barat. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik, 10(1), 45–58.
Firdaus, M. (2021). Pengaruh Kinerja Anggota DPD RI terhadap Kepuasan Masyarakat dengan Pelayanan Publik sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 9(2), 78–90.
Hasibuan, R., & Lubis, R. (2021). Kinerja ASN dan Kualitas Pelayanan Publik dalam Meningkatkan Kepuasan Masyarakat. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 7(1), 33–45.
Indrawati, T. (2022). Pelayanan Publik sebagai Mediasi antara Kinerja dan Kepuasan Pengguna Layanan. Jurnal Pelayanan Masyarakat, 15(3), 215–228.
Nugroho, S., & Lestari, W. (2020). Pengaruh Peran Anggota Legislatif terhadap Kualitas Pelayanan Publik di Tingkat Daerah. Jurnal Administrasi dan Kebijakan Publik, 15(1), 55–66.
Nuraini, S., & Putra, A. R. (2021). Pengaruh Pelayanan Publik terhadap Kepuasan Masyarakat pada Lembaga Perwakilan. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 18(2), 125–135.
Pasaribu, P. (2017). KEDUDUKAN DAN FUNGSI DEWAN PERWAKILAN DAERAH (DPD) DALAM SISTEM KETATANEGARAAN INDONESIA. Yuriska : Jurnal Ilmiah Hukum. https://doi.org/10.24903/yrs.v2i2.198
Pasolong, Harbani. (2010). Kepemimpinan Birokrasi. Bandung: CV Alfabeta.
Pranata, R., & Sari, M. (2021). Pengaruh Kinerja Anggota Legislatif terhadap Kepuasan Masyarakat (Studi pada Dapil Jawa Tengah). Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Politik, 12(2), 134–145.
Rahmawati, D. (2021). Kinerja Dewan Perwakilan Daerah (DPD) RI dan Dampaknya terhadap Pelayanan Publik di Daerah Pemilihan. Jurnal Ilmu Sosial dan Pemerintahan, 9(2), 101–113.
Rahmawati, D., & Ramadhan, M. A. (2022). Pengaruh Kinerja Legislator terhadap Kualitas Pelayanan Publik di Daerah. Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Kebijakan Publik, 13(1), 45–58.
Sinambela. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bumi Aksara.
Sinanbela. 2014. Reformasi Pelayanan Publik, Cetakan ke tujuh, Bumi Askara.
Siregar, M. D., & Tanjung, H. (2020). Analisis Kinerja dan Kepuasan Masyarakat terhadap Lembaga Legislatif. Jurnal Ilmu Politik dan Pemerintahan, 8(2), 101–110.
Sitorus, B. (2023). Evaluasi Kinerja dan Dampaknya terhadap Kepuasan Pelayanan Publik di Lingkungan Pemerintahan Daerah. Jurnal Kebijakan dan Administrasi Publik, 9(3), 145–156.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Susanto, H., & Rahayu, L. (2020). Pelayanan Publik sebagai Variabel Mediasi antara Kinerja Aparatur dan Kepuasan Masyarakat. Jurnal Administrasi dan Kebijakan Publik, 7(1), 33–45.
Tjiptono, Fandy, 2008, Pemasaran Jasa, Edisi Pertama, Cetakan ke 2, Bayu Media Publishing, Anggota Ikapi Jawa Timur, Malang
Wahyudi Kumorotomo, 2006. “Pelayanan yang Akuntabel dan Bebas dari KKN”,dalam Agus Dwiyanto,ed .2006. Mewujudkan Good Governance MelaluiPelayanan Publik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Wijaya, A. (2020). Persepsi Masyarakat terhadap Kinerja Dewan Perwakilan Daerah Republik Indonesia. Jurnal Politik dan Kebijakan Publik, 8(1), 65–77.
Yuliana, R., & Hartono, D. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Publik terhadap Kepuasan Masyarakat pada Lembaga Legislatif Daerah. Jurnal Administrasi Publik, 16(2), 88–99.
Yuliani, E., & Prasetya, A. (2020). Peran Mediasi Pelayanan Publik dalam Pengaruh Kinerja terhadap Kepuasan Masyarakat. Jurnal Administrasi Publik, 15(1), 85–93.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dedi Suranto, Abdul Wahab Hasyim, Ahmad Yani Abdurrahman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open-access journal. All works are published under the Creative Commons license CC-BY which means that all content is freely available at no charge to the user or his/her Institution. Users are allowed to read, download, copy, write, improve, and create derivative creation even for other lawful purposes, this license permits anyone to, as long as they cite and license the derivative creation under similar terms
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.