Penerapan Metode Brainstorming Ditinjau Dari Kemampuan Literasi Dan Numerasi Siswa SMP Muhammadiyah 22 Kisaran

Authors

  • Rahma Yunita Ansi Ema Universitas Asahan
  • Susi Masriani Nasution Universitas Asahan

DOI:

https://doi.org/10.59086/jpm.v2i3.407

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas proses belajar mengajar di SMP Muhammadiyah 22 Kisaran melalui penggunaan platform metode Brandstorming pada Literasi Numerasi Merdeka Belajar. Untuk menyelesaikan permasalahan ini, berikut beberapa solusi yang akan dilakukan 1. Pelatihan bagi Guru: lakukan pelatihan intensif bagi guru-guru diSMPMuhammadiyah 22 Kisaran tentang penggunaan metode Brandstorming pada Media belajar Merdeka Belajar. Berikan pengetahuan mendalam tentang cara mengoptimalkan langkah-langkah metode Brandstorming ini untuk menciptakan pengalaman belajar yang interaktif dan efektif. 2. Pengembangan perangkat pembelajaran: dukung guru-guru untuk mengembangkan perangkat pembelajaran sesuai kurikulum yang berlaku. Pastikan perangkat pembelajaran sesuai dengan karakteristik siswa dan memanfaatkan berbagai metode pada Merdeka Belajar lain, yang dapat meningkatkan daya tarik dan pemahaman siswa.

This research aims to improve the quality of the teaching and learning process at SMP Muhammadiyah 22 Kisaran through the use of the Brainstormingmethod platform in Literacy Numeracy Merdeka Belajar. To solve this problem, here are several solutions that will be implemented 1. Training for Teachers: conduct intensive training for teachers at SMP Muhammadiyah 22 Kisaran regarding the use of the Brandingmethod in the Merdeka Belajar learning media. Provide in-depth knowledge on how to optimize these steps of the Brainstormingmethod to create an interactive and effective learning experience. 2. Development of learning tools: support teachers to develop learning tools according to the applicable curriculum. Make sure the learning tools suit the characteristics of students and utilize various other methods in Merdeka Belajar, which can increase students' interest and understanding

References

Mahmud,M.R (2019). Literasi numerasi siswa dalam pemecahan masalah tidak terstruktur.Kalamatika;Jurnal Pendidikan Matematika,4(1). 69-88

UNESCO. Education: A foundation for sustainable development. [Internet]. 2020. [Accessed 2023 Aug 3]. Available from: https://en.unesco.org/themes/education

Darling-Hammond L. The flat world and education: How America's commitment to equity will determine our future. New York, NY: Teachers College Press; 2010.

OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing; 2019.Sahlberg P. Finnish Lessons: What can the world learn from educational change in Finland? New York, NY: Teachers College Press; 2010.

Hargreaves A, Fullan M. Professional capital: Transforming teaching in every school. New York, NY: Teachers College Press; 2012.

Downloads

Published

12/26/2023

How to Cite

Ema, R. Y. A., & Nasution, S. M. (2023). Penerapan Metode Brainstorming Ditinjau Dari Kemampuan Literasi Dan Numerasi Siswa SMP Muhammadiyah 22 Kisaran. Medani : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 91–95. https://doi.org/10.59086/jpm.v2i3.407