Analysis of User Perspectives on Features of Regional Government Information System (SIPD RI) in Palu
DOI:
https://doi.org/10.59086/jam.v4i2.956Keywords:
Sistem Informasi Pemerintahan Daerah (SIPD), End-User Computing Satisfaction (EUCS), User Satisfaction, Kota PaluAbstract
Downloads
References
Akhiruddin, D. R., Negara, E. S., Sutabri, T., & Herdiansyah, M. I. (2023). Analisis Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Pemerintah Daerah (SIPD) pada Badan Pengelola Keuangan dan Aset Daerah Kabupaten Ogan Komering Ilir Dengan Metode End-User Computing Satisfaction (EUCS). Jurnal Teknologi Informatika Dan Komputer, 9(2), 834–848. https://doi.org/10.37012/jtik.v9i2.1776
Arditama, F. N., & Setyadi, R. (2025). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pengguna Aplikasi Menggunakan Metode End User Computing Satisfaction (EUCS). Tugas Akhir, 12(2), 2600–2608.
Arif, R. N., & Firmansyah, A. (2024). Implementasi Sistem Informasi Pemerintah Daerah RI (SIPD RI) Dalam Proses Akuntansi Dan Pelaporan Keuangan Daerah Pada Badan Keuangan Daerah Kabupaten Karanganyar. Akuntansiku, 3(1), 15–29. https://doi.org/10.54957/akuntansiku.v3i1.630
Audina, N. (2018). ANALISIS TINGKAT KEPUASAN PENGGUNA SISTEM INFORMASI PENELUSURAN PERKARA PADA PENGADILAN AGAMA PALEMBANG MENGGUNAKAN MODEL END USER COMPUTING SATISFACTION (EUCS).
Cahnia, A., Lorita, E., Imanda, A., & Kader, B. A. C. (2024). Analisis Implementasi Sistem Informasi Pemerintah Daerah ( SIPD ) Di Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kabupaten Seluma. 11(2), 653–664.
Chin, W., & Matthew Lee. (2000). Association for Information Systems AIS Electronic Library (AISeL) A Proposed Model and Measurement Instrument for the Formation of IS Satisfaction: The Case of End-User Computing Satisfaction Recommended Citation "A Proposed Model and Measurement Instrum. 57. http://aisel.aisnet.org/icis2000/57
Ditjen, B. B. (2023). Dilema daerah terhadap dua aplikasi SIPD. Bappeda Kabupaten Agam. https://bappeda.agamkab.go.id/View-berita/dilema-daerah-terhadap-dua-aplikasi-sipd-.html
Doll, W. J., & Trokzadeh, G. (1988). The Measurement of End-User Computing Satisfaction. 12(2), 259–274.
Erlika, Y., Wijaya, F. K., & Santi, R. (2017). Analisis Kepuasan Pengguna Terhadap Penerapan Simak Online Menggunakan Metode End User Computing Satisfaction (EUCS) (UIN Raden Fatah Palembang). Jusifo (Jurnal Sistem Informasi), 3(1), 29–40. https://doi.org/10.19109/jusifo.v3i1.3858
Guimaraes, T., Staples, D. S., & McKeen, J. D. (2004). EMPIRICALLY TESTING SOME MAIN USER RELATED FACTORS FOR SYSTEMS DEVELOPMENT QUALITY. 2016, 1–12.
Holtrop, R., Wijoyo, S. H., Cahya, D., & Nugraha, A. (2025). Analisis Faktor-Faktor yang Berpengaruh Terhadap Kepuasan Pengguna Aplikasi Livin by Mandiri Menggunakan Metode EUCS ( Studi Kasus Mahasiswa di DKI Jakarta ). 9(4), 1–9.
Indrayani, A. A. I. P. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Sistem E-Persuratan Menggunakan Model End User Computing Satisfaction Pada Kantor Distrik Navigasi Tipe A Kelas II Benoa (Vol. 4, Issue 1). http://repository.pnb.ac.id/9624/%0Ahttp://repository.pnb.ac.id/9624/2/RAMA_93308_1915744122_20046804_202111009_part.pdf
Iwan Ahmad Puji Santoso. (2025). Peran Digitalisasi Dalam Meningkatkan Transparansi dan Akuntabilitas Pemerintahan. Indonesian Journal of Public Administration Review, 2(3), 10. https://doi.org/10.47134/par.v2i3.4004
Jannah, K. A. M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Ardiawan, T. M. K. N., & Sari, M. E. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif Metodologi Penelitian Kuantitatif. In Metodologi Penelitian Kuantitatif (Issue May).
Kanthi, Y. A., Gumilang, K., & Aminah, S. (2024). Evaluasi Kepuasan Pengguna BRImo Menggunakan EUCS Evaluation of BRImo User Satisfaction Using EUCS. 13(1), 155–163. https://doi.org/10.34148/teknika.v13i1.772
Kiasati, A. I., & Zulaikha, S. R. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Aplikasi iPusnas Menggunakan Model End User Computing Satisfaction (EUCS). Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 7(2), 175–188. https://doi.org/10.14710/anuva.7.2.175-188
MAHESA, P. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Skill Academy Menggunakan Metode End-User Computing Satisfaction (Eucs). In Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical (Vol. 44, Issue 8). https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2019.01.002%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.cstp.2023.100950%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.geoforum.2021.04.007%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.trd.2021.102816%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.tra.2020.03.015%0Ahttps://doi.org/10.1016/j
Mursidi, M. W., Katili, M. R., & Dai, R. H. (2025). Evaluasi Kepuasan Pengguna SIMDA-NG Menggunakan Model EUCS di Badan Keuangan Kota Gorontalo. 5(1), 79–88.
Musa, V. A., Amali, L. N., Tuloli, M. S., & Katili, M. R. (2024). Analisis Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Keuangan Blu Di Universitas Negeri Gorontalo Menggunakan Model EUCS. Journal of Systems and Information Technology, 4(2), 12–21.
Musri, Pasaribu, F. R., Khudri, N., Ariyati, Y., & Rahman, Y. (2024). IMPLEMENTASI E-GOVERNMENT DALAM MENINGKATKAN TRANSPARANSI DAN AKUNTABILITAS ADMINISTRASI NEGARA. 7, 8888–8893.
Nurul Khatimah Ismatullah. (2023). Kepuasan Pengguna SIMRS di RS X Kota Mataram dengan Metode EUCS. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI), 6(8), 1687–1694. https://doi.org/10.56338/mppki.v6i8.4012
Pibriana, D., & Fitriyani, L. (2022). Penggunaan Metode EUCS Untuk Menganalisis Kepuasan Pengguna E-learning di MTs N 2 Kota Palembang. Jurnal Teknologi Sistem Informasi, 3(1), 81–95. https://doi.org/10.35957/jtsi.v3i1.2182
Rahayu, D. W., Dzakiyullah, N. R., Ratnasari, A., & Rochmadi, T. (2025). Analisis Kepuasan Pengguna Website Organisasi Perangkat Daerah Kelurahan Sorosutan Menggunakan Metode End User Computing Satisfaction (EUCS). 24, 95–104.
Santoso, B., Haidir, A., Destiana, H., & Fakhriza, H. (2024). Analisis Tingkat Kepuasan Penggunaan Aplikasi Gojek Khusus Driver Menggunakan Metode EUCS. Jurnal Ilmiah Komputasi, 23(1), 105–112. https://doi.org/10.32409/jikstik.23.1.3514
Setiawan, H., & Novita, D. (2021). Analisis Kepuasan Pengguna Aplikasi KAI Access Sebagai Media Pemesanan Tiket Kereta Api Menggunakan Metode EUCS. Jurnal Teknologi Sistem Informasi, 2(2), 162–175. https://doi.org/10.35957/jtsi.v2i2.1375
Setyaningsih, G., & Setiawan, I. (2023). Analisis kepuasan pengguna aplikasi transportasi online menggunakan eucs. 2(1), 49–58.
Subroto, I., & A. A. Uliansyah, B. (2023). Evaluasi Perspektif Pengguna Terhadap Sistem Informasi Pemerintahan Daerah (Studi Kasus di Kabupaten X). Jurnal Manajemen Keuangan Publik, 7(2), 140–157. https://doi.org/10.31092/jmkp.v7i2.2578
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Viki Afrilia, Andi Chairil Furqan, Fikry Karim, Lucyani Meldawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open-access journal. All works are published under the Creative Commons license CC-BY which means that all content is freely available at no charge to the user or his/her Institution. Users are allowed to read, download, copy, write, improve, and create derivative creation even for other lawful purposes, this license permits anyone to, as long as they cite and license the derivative creation under similar terms
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Aura Dwi Kartika, Andi Chairil Furqan, Femilia Zahra, Masruddin, Analysis of Success Factors in the Implementation of Regional Government Information System in Palu , Balance : Jurnal Akuntansi dan Manajemen: Vol. 4 No. 2 (2025): Agustus 2025
- Musdalifa, Rahma Masdar, Muhammad Din, Betty, Fikry Karim, Pengaruh Teknologi Society 5.0 Dan Transparansi Informasi Terhadap Akuntabilitas Pelaporan Keuangan , Balance : Jurnal Akuntansi dan Manajemen: Vol. 4 No. 2 (2025): Agustus 2025