Peran Gaya Hidup dalam Memediasi Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga, Status Sosial Ekonomi, dan Financial Literacy terhadap Sikap Hidup Hemat Generasi Z
DOI:
https://doi.org/10.59086/jam.v4i2.861Keywords:
Pendidikan Ekonomi Keluarga, Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Financial Literacy, Gaya Hidup, Sikap Hidup HematAbstract
This study aims to analyze the influence of family economic education, socioeconomic status of parents, and financial literacy on frugal living attitudes, both directly and indirectly through lifestyle as a mediating variable. The study uses a causal approach with the Generation Z population in Medan City. Samples are determined using the Lemeshow formula. The analysis method used is a quantitative approach with PLS (Partial Least Square) analysis techniques, including outer model tests, inner models, and hypothesis tests. The results of the study show that directly, family economic education, socioeconomic status of parents, and lifestyle have a significant effect on frugal living attitudes, while financial literacy has no direct effect. However, indirectly, family economic education, parental socioeconomic status, and financial literacy affect frugal living attitudes through lifestyle as a mediating variable.
Downloads
References
Ade, M. (2023). Penerapan literasi keuangan (N. A. Saleh). Nas Media Pustaka.
Adiputra, D. (2022). Literasi dalam pendidikan era digital untuk generasi milenial.
Adjunct, A., Marniati, S., & Notoatmodjo, S. (2022). Lifestyle of determinant: Penderita penyakit jantung koroner.
Agusty, M., Wahyuni, S. F., & Radiman, R. (2024). Faktor yang memengaruhi perilaku menabung pada Generasi Z di Kecamatan Gebang, Kabupaten Langkat. Jurnal Manajemen Bisnis dan Keuangan, 5(1), 161–172.
Areva, D. (2016). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua dan motivasi orang tua terhadap tingkat pendidikan anak pedagang toko atau kios di Pasar Raya Kota Padang. Economica, 4(1), 52–60.
Ariska, S. N., Jusman, J., & Asriany, A. (2023). Pengaruh literasi keuangan, financial technology dan gaya hidup hedonisme terhadap perilaku keuangan mahasiswa. Owner, 7(3), 2662–2673.
Aslindah, A., & Indahsari, N. (2022). Menanamkan perilaku hidup hemat pada anak sejak dini. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 29–33.
Asnawi, S. (2020). Strategi pendidikan akhlak dalam keluarga (F. Mardhatillah).
Astarini, I., & Mahmud, A. (2015). Pengaruh self efficacy, prestise profesi guru dan status ekonomi orang tua terhadap minat menjadi guru akuntansi pada mahasiswa pendidikan akuntansi 2011 Fakultas Ekonomi UNNES. Economic Education Analysis Journal, 4(2), 469–481.
Astuti, R. P. F. (2016). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua, literasi ekonomi dan life style terhadap perilaku konsumsi mahasiswa. Jurnal Edutama, 3(2), 49–58.
Azizah, A. (2020). Pengaruh literasi keuangan, gaya hidup pada perilaku keuangan pada generasi milenial. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 1(1), 92–101.
Bahana, B. (2022). Masa tua dalam pemeliharaan Tuhan. Andi.
Bhabha, J. I., Khan, S., Quresh, Q. A., Naeem, A., & Khan, I. (2014). Impact of financial behavior of working women in the developing countries. Research Journal of Finance and Accounting, 13(5), 118.
Capuano, C., & Ramsay, R. (2011). What causes suboptimal financial behaviour? An exploration of financial literacy, social influences and behavioural economics. Salemba Empat.
Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gaya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2), 168–181.
Danes, S., & Yang, Y. (2014). Assessment of the use of theories within the Journal of Financial Counseling and Planning and the contribution of the family financial socialization conceptual model. Journal of Financial Counseling and Planning, 25(1), 53–68.
Dave, R. (2013). The total money makeover: Classic edition. Thomas Nelson.
Desi, W. (2021). Perlukah hidup minimalis? Briliant.
Dzulfikri, A., & Kusworo, B. (2017). Sikap, motivasi, dan minat berwirausaha mahasiswa di Surabaya. JKMP (Jurnal Kebijakan dan Manajemen Publik), 5(2), 183–200.
Fahmi, F., Bakhtiar, Y., Saleh, A., Ismail, A., Tandewi, S., Sakinah, F. A., ... & Juleha, S. (2020). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua terhadap tingkat pendidikan anak. Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat, 2(6), 996–1002.
Farhuna, Z. (2022). Mengenal frugal living, gaya hidup hemat atau gaya hidup pelit? Beautynesia.
Febriansyah, F. (2020). Mengenal frugal living. Tirto.id.
Fernandes, D., Lynch, J. G., & Netemeyer, R. G. (2014). Financial literacy, financial education, and downstream financial behaviors. Management Science, 5(1), 1–5.
Firmando, H. B. (2022). Sosial kebudayaan: Dari nilai budaya hingga praktik sosial. Bintang Semesta Media.
Fungky, T., Sari, T. P., & Sanjaya, V. F. (2021). Pengaruh gaya hidup serta literasi keuangan terhadap perilaku konsumtif Generasi Z pada masa pandemi. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 1(1), 82–98.
Furnham, A., & Argyle, M. (2020). The psychology of money.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi analisis multivariete dengan program IBM SPSS 23. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gunawan, A. (2022). Monograf pengukuran literasi keuangan syariah dan literasi keuangan. UMSU Press.
Gunawan, A. (2023). The influence of financial literacy, lifestyle and self-control on consumptive behavior of management study program students, Faculty of Economics and Business Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. International Journal Reglement & Society, 4(1), 71–80.
Gutter, M., Garrison, S., & Copur, Z. (2013). Social learning opportunities and the financial behaviors of college students. Family and Consumer Sciences Research Journal, 41(3), 222–243*.
Habybillah, M., Wahyono, H., & Haryono, A. (2016). Pengaruh pendidikan ekonomi di lingkungan keluarga, status sosial ekonomi orang tua dan financial literacy diintermediasi melalui gaya hidup terhadap sikap hidup hemat siswa MA Negeri II Kota Batu Malang. National Conference on Economic Education, 15(1), 165–175.
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage.
Haryono, P. (2014). Hubungan gaya hidup dan konformitas dengan perilaku konsumtif pada remaja siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 5 Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(4), 268–273.
Hasan, F., Sutisna, E., Alghifari, R., & Yuri, R. D. (2019). Pendidikan agama Islam dan budi pekerti. Penerbit Duta
Adiputra, D. (Ed.). (2022). Proceedings Milenial, Prosidings literasi dalam pendidikan di era digital untuk generasi. UMSurabaya.
Jufrizen, J., & Hadi, F. P. (2021). Pengaruh Fasilitas Kerja Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Melalui Motivasi Kerja. Sains Manajemen, 7(1), 35–54.
Jufrizen, J., & Kanditha, E. (2021). Jurnal Kajian Manajemen Bisnis. Jurnal Kajian Manajemen Bisnis, 10(1), 1–17.
Kristyowati, Y. (2021). Generasi “Z” Dan Strategi Melayaninya. Ambassador: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 2(1), 2.
Kusumawati, K. (2018). Pengaruh Keterlibatan Orang Tua terhadap Pendidikan Ekonomi Anak, 6(1), 1–10.
Laila, M. I. W., & Anggadita, R. (2021). Konsep Diri Dan Konformitas Pada Perilaku Konsumtif Remaja. 21 Juni 2021.
Mayasari, R., Febriantoko, J., Masnila, N., Ariyanti, I., Jumeilah, F. S., Putra, M., Alfitriani, A., & Tunggal, T. (2024). Akuntabilitas Alokasi Dana Desa dan Pengelolaan Keuangan Desa (M. Nasrudin, Ed.). NEM.
Mona, D., Suryani, I., & Gunawan, G. (2023). Status Sosial Ekonomi Orang Tua Sebagai Faktor Risiko Terjadinya Early Childhood Caries (1st ed.). Penerbit Adab.
Novitasari, N., Trinura, A., & Septiana, A. (2021). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Dalam Lingkungan Keluarga Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa. Jekpend: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 4(1), 64.
Nurzaman, M. S. (2022). Ekonomi Mikro Islam (M. Masykur, Ed.). Penerbit Salemba.
Nurzianti, R. (2022). The Effect of Islamic Financial Literacy on Consumptive Behavior of Students of Islamic Economics Study Program IAIN Takengon. Gorontalo Development Review, 5(1), 49.
Oskar, I., Firdaus, M., Efendi, R., Purnomo, M., S, S., Sugiatna, A., & Rusyindianto. (2024). Pengantar Teknik Industri.
Ouweneel, E., Le Blanc, P. M., & Schaufeli, W. B. (2014). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. Journal of Positive Psychology, 9(1), 12–22.
Palameta, B., Nguyen, C., Hui, T. S., & Gyarmati, D. (2016). The Link Between Financial Confidence And Financial Outcomes Among Working-Aged Canadians For The Financial Consumer Agency Of Canada. The Social Research and Demonstration Corporation, 5(May), 1–63.
Pangestuti, W. N. (2019). Dinamika Psikologi Gaya Hidup Hemat Dikalangan Mahasiswa (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta), 3(1), 1–17.
Parke, A., & Buriel, A. (2013). Children’s Influence On Family Dynamics: The Neglected Side Of Family Relationships.
Permatasari, P. (2021). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Literasi Ekonomi Terhadap Gaya Hidup Hedonis Siswa, 2(1), 1–5.
Pratiwi, Z. D., Saifuddin, A., Wulandari, A. S. S., Sari, H. N., Mahendra, A. K., Hanifah, F. U., Firoh, A. U. M., Damayanti, D., Hanifah, M., & Putri, A. T. (2022). Percikan Pemikiran Mahasiswa Ekonomi Syariah IAIN Ponorogo (M. Nurhidayati et al., Eds.). NEM.
Prawiyogi, A. G., Andre, R. S., Oganda, O., Andayani, D., & Anjani, S. (2024). Menuju Karya Ilmiah Unggulan: Jurus Jitu Penulisan Penelitian.
Prihatini, D., & Irianto, A. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan dan Pengendalian Diri terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Ecogen, 4(1), 24.
Qahfi, R. S., Jufrizen, J., & Simatupang, J. (2023). Pengaruh Pengetahuan Keuangan, Pendapatan, dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Keuangan Mahasiswa Asahan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 2(1), 44–49.
Rahman, R. (2014). Pendidikan Ekonomi Informal: Persepsi Orang Tua Tentang Penerapan Pendidikan Ekonomi pada Anak di Desa Pattiroang Kecamatan Kajang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 3–7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dini Mawaddah Matondang, Sri Fitri Wahyuni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open-access journal. All works are published under the Creative Commons license CC-BY which means that all content is freely available at no charge to the user or his/her Institution. Users are allowed to read, download, copy, write, improve, and create derivative creation even for other lawful purposes, this license permits anyone to, as long as they cite and license the derivative creation under similar terms
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.